Alícia Homs demana a la Comissió mecanismes específics per a les regions insulars que evitin les pujades abusives en els preus dels vols

02.07.2020

L’eurodiputada socialista Alícia Homs ha promogut una recollida de signatures entre els membres del Parlament Europeu per a demanar a la Comissió Europea un règim especial capaç d’adaptar les normes del mercat interior a les especificitats de les regions insulars. En concret, en la missiva Homs proposa sol·licitar a l’Executiu comunitari la creació dels mecanismes necessaris per a evitar augments exponencials i abusius en els preus de determinades rutes aèries entre regions insulars i continentals, amb l’objectiu de garantir la llibertat de moviment dels ciutadans.

Després de mesos de confinament, a mesura que avança la recuperació de la nova normalitat, les aerolínies també han començat a restablir les seves operacions, però la restauració de les rutes no ha anat lligada a la demanda. Tal i com indica Homs, “el nombre d’operacions posades a la venda per les companyies és inferior al gran increment en la demanda”, la qual cosa ha generat un increment exponencial dels preus dels bitllets.

Aquesta situació és especialment greu per als ciutadans illencs. Com ha assenyalat Homs: “Mentre que un ciutadà d’una regió continental pot elegir entre múltiples mitjans de transport (avió, tren, automòbil, autobús, vaixells, etc.), un ciutadà d’una illa només té dues opcions per a viatjar: transport aeri o marítim. A aquesta limitació, hem d’agregar el fet que el transport marítim no és una opció molt competitiva per a la mobilitat dels ciutadans, a causa de la baixa freqüència de les rutes i, en general, als temps de viatge més llargs”.

Un exemple és la situació de les Illes Balears (Espanya), “una de les regions més atractives per al turisme europeu”. El sobtat augment en la demanda de bitllets d’avió ha generat un augment exagerat dels preus dels vols entre les illes i els aeroports continentals espanyols. De fet, les organitzacions de consumidors han arribat a detectar augments de fins a 225% en certes rutes nacionals.

Per tot això, l’eurodiputada planteja que la Comissió adapti la seva política d’ajudes d’estat a les necessitats de les regions insulars. Com explica Homs, en ocasions excepcionals la UE ja ha permès el mecanisme d’Obligació de Servei Públic (OSP) per a garantir la freqüència d’operacions i estabilitzar preus.

“La Comissió hauria de comprendre l’enorme dependència que tenen els ciutadans d’aquestes regions de les fluctuacions dels preus dels bitllets d’avió pera a moure’s dins de la UE i ser més flexible en les mesures que permet establir als governs nacionals per a corregir aquests problemes”, ha conclòs.

Si acceptes, instal·larem en el teu dispositiu cookies nostres i de tercers per millorar la navegació, proporcionar el servei i obtenir estadístiques Más información Acceptar